Een purser van Korean Air serveerde in de eerste klas per ongeluk nootjes in een zakje, in plaats van op een bordje. Helaas net op het moment dat de dochter van de baas van Korean Air aanwezig was.
Korean Air staat bekend als een kwaliteitsmaatschappij. Maar een hoge manager van de Zuid-Koreaanse maatschappij ging afgelopen vrijdag behoorlijk ver in het streven om dat zo te houden. Een purser werd door haar van boord gezet vanwege het verkeerd opdienen van nootjes in First Class.
Heather Cho (40), dochter van de bestuursvoorzitter van Korean Air en zelf verantwoordelijk manager voor in-flight service, zat in een First Class-stoel van een Airbus A380 die op het punt stond te vertrekken vanaf New York JFK naar het Zuid-Koreaanse Incheon.
Cho wond zich, als manager Cabin Service, op over de manier waarop de nootjes door een crewlid werden geserveerd: in een zakje en niet zoals het hoort op een bordje. Daarop vroeg ze de purser of de flight attendant wel volgens de voorschriften handelde.
Toen de purser deze vraag niet direct kon beantwoorden, beval Cho hem onmiddellijk van boord te gaan. Omdat de push-back al had plaatsgevonden moest het toestel terugtaxiën naar de gate. De A380 vertrok daarna alsnog naar Zuid-Korea, waar het met een vertraging van ‘slechts’ elf minuten arriveerde.
Vlucht vertraagd door nootjes
Korean Air heeft de zaak in onderzoek. De luchtvaartmaatschappij heeft tegen de Korea Times verklaard dat het Cho’s taak is om de servicekwaliteit aan boord te controleren.
Maar de Koreaanse autoriteiten willen weten of Cho niet luchtvaartwetgeving heeft overtreden; ook al is ze een hoge manager, als passagier had Cho niet het recht om een crewlid van boord te zetten. Dat kan haar op een boete van zo'n 3.600 euro komen te staan.
Volgens Korean Air stond de gezagvoerder – de feitelijke baas aan boord - achter de beslissing. De vader van Heather Cho is Cho Yang-ho, bestuursvoorzitter en Chief Executive van Korean Air.
De krant Korean Herald meldde dinsdagmiddag een nieuwe ontwikkeling in de zaak: Cho heeft inmiddels haar ontslag ingediend. In een verklaring zei ze: "Ik neem de verantwoordelijkheid voor dit incident en zal aftreden. Ik vraag ook om vergiffenis aan degenen die geraakt zijn door dit incident en biedt mijn excuses aan tegenover onze klanten."
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl